čtvrtek 3. dubna 2014

Detoxové (p)ochutnání

Protože minulá ukázka mých jídel, která si připravuji během pročišťovacího období, měla úspěch, přidávám další. Detox jsem ukončila v neděli. Opět se cítím mnohem lépe než před ním. 1,5kg je pryč, jsem mnohem pružnější (což jsem zjistila při první yogové sestavě) a mám čistší pleť.

Jídla, která jsou vhodná pro mé detoxikační období, jsou veganská, ale při jejich přípravě musím dbát ještě na další aspekty. Nemůžu si tedy například v běžné veganské restauraci dát cokoli, protože se tam používá bílá pšeničná mouka, bílý cukr a jídla se mimo jiné smaží. Takže i tam si musím dávat pozor.

Během detoxu jím ráda jednoduchá nepřekombinovaná jídla, kdy si vychutnávám jednotlivé složky a nesnažím se je přebít spoustou různých dochucovadel. Proto mě baví prosté kombinace jako třeba tyhle šťouchané brambory s celerem ozdobené křupavou šalvějí opečenou na olivovém oleji...
...nebo dýňové curry z máslové dýně, cibule a kokosového mléka. Zda podávané trochu netradičně s bramborami.
Další, co mi chutná, jsou různé směsi na pánev wok nebo v mexickém stylu:

Rýže basmati, mražená směs mexické zeleniny a červené fazole. 
Vlasové rýžové nudle s asijskou zeleninou, černými houbami a uzeným tofu na woku. 
Čas od času si dám i nějaké sójové „maso“, ale ne každé na trhu mi chutná. Tady jsou nudličky z tmavého Goody Foody připraveného na woku jako čína se zeleninou a k tomu brambory. 
Když se mi nechce vařit, udělám si pomazánku nebo hummus na žitný šrotový chleba (doporučuju ho jemně opéct v troubě, není pak tam vlhký a nakyslý).
Tady je celerovo-mrkvová pomazánka s uzeným tofu. Velmi snadné: nastrouhám čerstvý celer a mrkev a smíchám s rozmixovaným uzeným tofu, trochou margarínu Provamel a dochutím solí, pepřem a pár kapkami citronové šťávy. Je to velice chutné a mělo to úspěch i ve formě jednohubek pro návštěvu. 
Po skončení detoxu jsem upekla veganské koláče s bílým mákem, abychom se hned neládovali klasickým pečivem. Těsto je kynuté z žitné chlebové mouky, vody, sušeného droždí, trochy cukru a sušeného sojového mléka. Náplň je mletý bílý mák povařený s vodou a sušeným sojovým mlékem, hnědým cukrem, skořicí, pomerančovou kůrou a kardamomem.
Dělala jsem je jen pro rodinu, takže jsem jejich vizuální podobu trochu odflákla. Až pak mě napadlo, že je asi budu fotit :-))
 
Koláče vydržely vláčné i třetí den. Dál už nevydržely, protože byly sežrány ;-p


Každého půl roku se dostanu do situace, kdy mě někdo staví do konfrontace a požaduje, abych tuhle svou praxi obhajovala, vysvětlovala a bránila se jeho předsudkům. Musím říct, že je mi to už velmi nepříjemné. To samé zažívá celá má rodina. Každý jsme dospělí, žijeme si vlastním životem, ale detox praktikujeme jako jedna parta. Často něco uvařím a dovezu to třeba bratrovi do práce, nebo on přiveze zase něco mně atd. Všichni to děláme proto, že nám to viditelně prospívá. Všichni do jednoho vidíme po skončení výsledky – úbytek kil, lepší pleť, zlepšení nebo vymizení akné, pružnější tělo, víc energie, méně se mastící vlasy, na jaře slabší průběh tzv. jarní únavy atd. Přesto do nás věčně někdo „šije“, ať už v soukromí nebo v práci.
Teď tomu nasadila korunu kamarádka mojí maminy. Znají se velmi dlouho, ona ví, že toto praktikujeme už dvacet let. A přesto má neustále pocit, že z pozice zdravotní sestry bude mamince kázat, jak si poškozuje zdraví a jak to není vhodné. A s těmito slovy před ní položí například taštičky z koupeného listového těsta s tou nejlevnější nutelou. Tato dáma sama je zářným příkladem, jak si dobrovolně huntovat tělo. Kouří jako fabrika, její strava se skládá z velké části z masa, vnitřností, bílého pečiva, knedlíků a podobných věcí. Zatímco naše mamina vypadá o 10-15 let mladší, než je, cholesterol, krevní tlak a všechny hodnoty má na jedničku, je štíhlá a z fleku by mohla předvádět módu pro zralé dámy.

Takže tak:-D








1 komentář:

  1. Lidé mají zpravidla předsudky, když se někdo stravuje jinak. Já hobíkovsky běhám a přitom se stravuji vegetariánsky. Větší problém jsem ještě neviděla: "Nemůžeš mít dost bílkovin, když nejíš maso, budou tě bolet svaly." - největší předsudek. Přitom výkonnostně jsem na tom lépe ještě nebyla, úbytek svalů ani žádnou extra únavu nepozoruju.

    OdpovědětVymazat

Děkuji. Moc si cením vašich reakcí a těší mě, že věnujete svůj čas čtení mého blogu.