pondělí 4. března 2013

Krabičky krasavice

Dlouho jsem čekala, až se konečně na českém trhu rozjede koncept tzv. Beauty boxů. Tedy krabiček s kosmetickým překvapením, které si předplatíte a co měsíc dostáváte. Účelem krabiček je představit velkému počtu zákaznic produkty, se kterými by se běžně nesetkaly, nebo které by si kvůli jejich vysoké ceně asi nekoupily. Prostě, jen na ně sáhneš, už tě mají ;-)

Věc to není lehká. Ve zdejším rybníčku se firmám nechce nic dávat zadarmo a dokonce ani se slevou. Dovedu si představit, že vyhandrkovat nějaké ty miniaturky, nedejbože plná balení výrobků, není nic lehkého. Ale s tím je třeba už na startu počítat.

Téměř současně tu začaly fungovat dvě firmy, které s velkým nadšením, ale malou zkušeností tento koncept rozjely. Amatérismus byl znát hlavně v komunikaci. Žádné uhlazené a promyšlené marketingové texty, kostrbatá propagace, předstírané sebevědomí... Ale co, všichni jsme kdysi v práci nějak začínali ;-)

Teď už jsou krabičky na našem trhu půl roku a tak by měly mít první krůčky a s tím spojené zaškobrtnutí za sebou. Měly. Ale je to tak?


 

S velkým zájmem jsem se zapojila jako zákaznice i pozorovatelka. Moje očekávání byla ovlivněna znalostí tohoto konceptu ze zahraničí a tak byla, přiznávám, asi poněkud velká.
Konkurenční pošťuchování u mě velmi rychle prohrál team Ladyboxu. Značky, které začal nabízet, mi připadaly trošku jako chudé příbuzné. Ano, někdy sáhli po přírodní kosmetice, čímž si u mě získali plus. Ale jinak v mých očích převažovaly spíš přešlapy.
Rozhodně jim nepomohla ani nenávistná kampaň, kterou rozpoutaly jejich fanatické fanynky na facebooku. Pevně doufám, že to nebylo na popud firmy :-)
Ovšem od vánoc se na svého konkurenta začali docela schopně dotahovat. Takže snahu jim nelze upřít, rozhodně na nabídce zapracovali.

Senzabox mě zaujal o něco víc. Bohužel jsem prošvihla první vydání, které bylo dost povedené.
Pak nabídka produktů dost kolísala, někdy trefa, někdy úplně mimo.
Samozřejmě jde taky o to, jaké značky má člověk osobně raději. U mě rozhodně zabodovali nabídkou od YR, Crabtree, Dermacolu, Weledy, a třeba i L'Occitane. I když ta tedy firmu dost podtrhla svými napůl plnými vzorečky slaměnkových krémů :-(

Zrovna na Senzaboxu bylo vidět, jak nelehké je žebronit a loudit u zdejších zastoupení různých značek. Ano, ony k tomu totiž většinou přistupují tak, že potenciálním zákaznicím div nedávají něco zadarmo :-O Často nemyslí do budoucna, nechápou koncept marketingu a propagace značky....prostě malý český píseček. S údivem jsem pozorovala, jak dokonce nejedna firma pojala krabičky jako vítanou cestu, jak se zbavit neprodaných nebo neprodejných zbytků. Ach jo :-/

Tím také vznikl problém s opakováním značek v boxech. Výrobky některých značek už po chvíli působily jako vycpávky tzv. do počtu. Aneb, úúúž zaséééé Dermacol, Fleur de Santé, YR :-((

Další věcí je, když vám firma dlouho slibuje produkty do krabiček a pak vám dá jen pár kusů do soutěže, nebo miniaturky z dárkových balení (viz. třeba Lush atp.)

Z těchto peripetií taky vyplynula naprosto neprofesionální komunikace se zákaznicemi na facebooku. Obě firmy v určité chvíli dost silně ujely.
Ano, chápu, z místního obchodního prostředí bych asi taky nakonec 'chytila nerva'. Ale radši bych nakopala polštář, než si to naprosto netakticky vylévala na zákaznicích.

A co já na krabičky jako zákaznice?
Počáteční nadšení zchladlo potom, co jsem zjistila, kolikrát se produkty netrefily do mých potřeb a kolik nepoužitých produktů se mi hromadí ve skříni. Dobře, něco jsem využila jako dárek, ale i tak. Představa, že utratím tři a půl tisíce ročně za něco, co z 60% vůbec nepotřebuju a co bych si sama ani nekoupila...
Prostě si teď dám nějaký čas pauzu. Budu se velkým zájmem sledovat, kam se budou obě krabičky ubírat a rozhodně nevylučuji, že si zase někdy objednám. Jen to prostě nebude hned ;-)

Shrnutí: Nejsem fanatickým fanouškem ani jednoho z boxíků, vybírala jsem si čistě podle svých preferencí nabízených značek. Každý z boxů má samozřejmě své klady i zápory. Některý má jen mouchy, ale někdy jsou to pěkné masařky. Každopádně je prima, že máme i na našem umrněném trhu další možnost na výběr :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji. Moc si cením vašich reakcí a těší mě, že věnujete svůj čas čtení mého blogu.