Dlouho jsem čekala, až se konečně
na českém trhu rozjede koncept tzv. Beauty boxů. Tedy krabiček s
kosmetickým překvapením, které si předplatíte a co měsíc
dostáváte. Účelem krabiček je představit velkému počtu
zákaznic produkty, se kterými by se běžně nesetkaly, nebo které
by si kvůli jejich vysoké ceně asi nekoupily. Prostě, jen na ně
sáhneš, už tě mají ;-)
Věc to není lehká. Ve zdejším
rybníčku se firmám nechce nic dávat zadarmo a dokonce ani se
slevou. Dovedu si představit, že vyhandrkovat nějaké ty
miniaturky, nedejbože plná balení výrobků, není nic lehkého.
Ale s tím je třeba už na startu počítat.
Téměř současně tu začaly fungovat
dvě firmy, které s velkým nadšením, ale malou zkušeností tento
koncept rozjely. Amatérismus byl znát hlavně v komunikaci. Žádné
uhlazené a promyšlené marketingové texty, kostrbatá propagace,
předstírané sebevědomí... Ale co, všichni jsme kdysi v práci
nějak začínali ;-)
Teď už jsou krabičky na našem trhu
půl roku a tak by měly mít první krůčky a s tím spojené
zaškobrtnutí za sebou. Měly. Ale je to tak?
S velkým zájmem jsem se zapojila jako
zákaznice i pozorovatelka. Moje očekávání byla ovlivněna
znalostí tohoto konceptu ze zahraničí a tak byla, přiznávám,
asi poněkud velká.
Konkurenční pošťuchování u mě
velmi rychle prohrál team Ladyboxu. Značky, které začal nabízet,
mi připadaly trošku jako chudé příbuzné. Ano, někdy sáhli po
přírodní kosmetice, čímž si u mě získali plus. Ale jinak v
mých očích převažovaly spíš přešlapy.
Rozhodně jim nepomohla ani nenávistná
kampaň, kterou rozpoutaly jejich fanatické fanynky na facebooku.
Pevně doufám, že to nebylo na popud firmy :-)
Ovšem od vánoc se na svého
konkurenta začali docela schopně dotahovat. Takže snahu jim nelze
upřít, rozhodně na nabídce zapracovali.
Senzabox mě zaujal o něco víc.
Bohužel jsem prošvihla první vydání, které bylo dost povedené.
Pak nabídka produktů dost kolísala,
někdy trefa, někdy úplně mimo.
Samozřejmě jde taky o to, jaké
značky má člověk osobně raději. U mě rozhodně zabodovali
nabídkou od YR, Crabtree, Dermacolu, Weledy, a třeba i L'Occitane.
I když ta tedy firmu dost podtrhla svými napůl plnými vzorečky
slaměnkových krémů :-(
Zrovna na Senzaboxu bylo vidět, jak
nelehké je žebronit a loudit u zdejších zastoupení různých
značek. Ano, ony k tomu totiž většinou přistupují tak, že
potenciálním zákaznicím div nedávají něco zadarmo :-O Často
nemyslí do budoucna, nechápou koncept marketingu a propagace
značky....prostě malý český píseček. S údivem jsem
pozorovala, jak dokonce nejedna firma pojala krabičky jako vítanou
cestu, jak se zbavit neprodaných nebo neprodejných zbytků. Ach jo
:-/
Tím také vznikl problém s opakováním
značek v boxech. Výrobky některých značek už po chvíli
působily jako vycpávky tzv. do počtu. Aneb, úúúž zaséééé
Dermacol, Fleur de Santé, YR :-((
Další věcí je, když vám firma
dlouho slibuje produkty do krabiček a pak vám dá jen pár kusů do
soutěže, nebo miniaturky z dárkových balení (viz. třeba Lush
atp.)
Z těchto peripetií taky vyplynula
naprosto neprofesionální komunikace se zákaznicemi na facebooku.
Obě firmy v určité chvíli dost silně ujely.
Ano, chápu, z místního obchodního
prostředí bych asi taky nakonec 'chytila nerva'. Ale radši bych
nakopala polštář, než si to naprosto netakticky vylévala na
zákaznicích.
A co já na krabičky jako zákaznice?
Počáteční nadšení zchladlo potom,
co jsem zjistila, kolikrát se produkty netrefily do mých potřeb a
kolik nepoužitých produktů se mi hromadí ve skříni. Dobře,
něco jsem využila jako dárek, ale i tak. Představa, že utratím
tři a půl tisíce ročně za něco, co z 60% vůbec nepotřebuju a
co bych si sama ani nekoupila...
Prostě si teď dám nějaký čas
pauzu. Budu se velkým zájmem sledovat, kam se budou obě krabičky
ubírat a rozhodně nevylučuji, že si zase někdy objednám. Jen to
prostě nebude hned ;-)
Shrnutí: Nejsem fanatickým
fanouškem ani jednoho z boxíků, vybírala jsem si čistě podle
svých preferencí nabízených značek. Každý z boxů má
samozřejmě své klady i zápory. Některý má jen mouchy, ale
někdy jsou to pěkné masařky. Každopádně je prima, že máme i
na našem umrněném trhu další možnost na výběr :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji. Moc si cením vašich reakcí a těší mě, že věnujete svůj čas čtení mého blogu.