úterý 10. prosince 2013

Vánoční pokusování

Dnešní bloček nebude tak úplně o kráse, i když...
Několik let mi trvalo, než jsem odhalila příčinu šíleného stavu pleti, který se dostavuje vždy v době povánoční a přetrvává až někdy do začátku února. Pleť se loupala a pálila a současně útočilo silné akné. Podkožní záněty nebyly výjimkou, takže jsem často vypadala jako parožec rohatý :-/
Nakonec byl pachatel odhalen - tuny bílé mouky a bílého cukru, ze kterých jsou vyrobeny veškeré vánoční dobroty od cukroví po vánočku :-( Můj organismus má během roku potíže s bílou moukou, ze které otékám, jsem ospalá a malátná a loupe se mi pleť. Na běžný bílý cukr zase moje tělo reaguje téměř okamžitým výsevem aknózních projevů a podkožních zánětů.
Proto jsem si letos řekla, že se pokusím vánoční období ulehčit nejen svému tělu ale i pleti. Nakoupila jsem hladkou mouku celozrnnou, špaldovou a polohrubou žitnou, hnědý třtinový cukr, moučkový hroznový (bez fruktózy) a jiné zdravé a pro mě nezávadné ingredience. A pustila jsem se do pečení. Protože nejsem v kuchyni žádný nováček, přeskočila jsem opatrné zkoušení zdravé mouky v receptech systémem půl na půl s bílou a vrazila to tam všechno. Prozatím tedy hlásím, že jediný maličký zádrhel může nastat při zadělávání těsta. Celozrnné a nepšeničné mouky mívají větší savost a tak bude třeba víc tekutiny nebo tuku, než je uvedeno v receptu. Jinak se mi se všemi těsty pracovalo dobře. Co se týče cukru, doporučuji hnědý třtinový trošku pomlít, protože jeho krystalky se v těstě hůř rozpouštějí.
Prozatím jsem dělala klasické linecké cukroví slepované rybízovou marmeládou, Išlské dortíčky, citronové cukroví slepované citronovým krémem, Novozélandské vykrajované sušenky obalované v kořeněném cukru a Masarykovou cukroví, a k tomu žitný perník. Všechny recepty jsem nechala tak, jak jsem je dělala vždycky. Jen jsem u světlých druhů použila celozrnnou pšeničnou mouku a u tmavých špaldovou. Všechno, co se běžně obaluje v moučkovém cukru, jsem obalila v hroznovém. Jediným ústupkem byla ledová citronová poleva, do které jsem raději dala obyčejný moučkový cukr. Nejsem si totiž jista, jak se v tomto případě chová hroznový cukr (obávala jsem se, že se může zachovat hrozně).
Cukroví je chuťově výraznější, většinou má lehce oříškovou chuť. Všechno bylo zkompletováno a uloženo do spíže k uležení :-D Takže konečné hlášení bude až na vánoce.
Ještě se chystám na vanilkové rohlíčky, Schwarzwaldské dortíčky a nepečené Zbytečné koule (kde se místo drcených piškotů použijí upečené zbytky všech předchozích těst).
Těším se, až cukroví ochutnám a doufám, že pro mě letošní vánoce budou mít příjemnější následky než obvykle :-)

P.S. Předem hlásím, že recepty neposkytuji, neboť vařím a peču jako moje babička - z hlavy, po paměti a často bez přesného měření a vážení ;-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji. Moc si cením vašich reakcí a těší mě, že věnujete svůj čas čtení mého blogu.